Viktig information om din flyttstädning

Här har vi samlat information om vad som ingår när du bokar din flyttstädning. Vi ser till att din bostad är redo för slutbesiktningen och följer riktlinjerna från Mäklarsamfundet i våra städuppdrag.

Har du några frågor eller önskemål? Vårt kundtjänstteam, ledd av Marco och Simon, står redo att hjälpa dig, tillsammans med våra skickliga städare!

Checklista flyttstädning

Målet med flyttstädningen är att bostaden du flyttar från ska bli grundligt ren inför att nästa person ska flytta in.

✓ Material & medel ingår
✓ Nöjd-kund garanti ingår
✓ Inga dolda avgifter

Alla rum

• Dammsugning och avtorkning av
snickerier, lister, dörrar, dörrkarmar,
fönsterbrädor, fria ytor, garderobsdörrar
och skåpsdörrar.
• Avtorkning av fönsterkarmar (insida)
• In- och utvänding avtorkning av garderober,
skåp och bokhyllor.
• Avtorkning i golvskenor på skjutdörrar.
• Dammsugning och avtorkning av element.
• Dammtorkning av väggar.
• Dammtorkning av eluttag.
• Dammtorkning av lampor.
• Putsning av speglar.
• Borttagning av aska från
kakelugn och öppen spis.
• Avtorkning av ytterdörrar. (Insida)
• Dammsugning och våttorkning av golv.

Köket

• Ut- och invändig rengöring av
kyl och frys.
• Ut- och invändig rengöring av spis och
ugn, även plåtar och galler (ej ugnstaket).
• Rengöring av fläkt och fläktfilter
(ej kolfilter).
• Ut- och invändig rengöring av skåp,
hyllor och lådor.
• Rengöring kakel/stänkskydd
ovanför diskbänk.
• Rengöring under skåp och
avtorkning av socklar.
• Ut- och invändig rengöring av
mikrovågsugn.
• Ut- och invändig avtorkning av diskmaskin.
• Tömning och avtorkning av sopkorg.
• Putsning av diskho, blandare, propp och sil.

Toalett/badrum

• Rengöring av väggar och golv.
• Putsning av blandare, synliga rör
och duschmunstycke.
• Avfettning och avkalkning av väggar
och fogar där det är möjligt.
• Rengöring av golvbrunn.
• Rengöring av dusch eller badkar (kund
ansvarar för demontering av badkarsfront).
• In- och utvändig avtorkning
av badrumsskåp.
• Rengöring av kran och handfat.
• Rengöring av toalettstolen.
• Utvändig rengöring av vitvaror samt i
tvättmedelsbehållaren på tvättmaskinen.
• Rengöring av filtret i torktumlaren.

Fönsterputs

  • Vi putsar alla sidor av fönsterrutorna.
  • Vi putsar takfönster - om det är ett fönster som vrids runt sin axel. Vi kan inte utföra fönsterputs som måste utföras från yttertaket.
  • Vi tar med oss all fönsterputsutrustning och putsmedel.

Tänk på att inglasade balkonger (endast glasräcke och helt inglasad) och uterum inte ingår i vår flyttstädning, men du kan såklart boka till det.

Tilläggstjänster (ingår om avtalat)

Kontakta oss om du vill boka in något av detta:

  • Putsning av inglasad balkong +250 kr efter RUT.
  • Putsning av inglasad altan +350 kr efter RUT.
  • Sopning/damsugning av balkong +50 kr efter RUT.
  • Sopning/damsugning av förråd +100 kr efter RUT.
  •  Sopning/damsugning av andra biytor, ex. källare eller garage +15kr/kvm efter RUT.
  •  Rengöring av persienner +25 kr/st efter RUT.

Andra önskemål? Prata med vår kundtjänst så hittar vi en lösning!

Att tänka på inför din flyttstädning

  • Töm bostaden på möbler (Annars städar vi enbart runt dem)
  • Kylskåp och frysar ska vara tömda och avfrostade för att städning ska kunna utföras.
  • Häng av ev. badkarsfront om du vill att vi rengör undertill.
  • Flytta fram tung utrustning såsom kyl, frys, spis, badkar, tvättmaskin och torktumlare så att städning kan utföras bakom dessa. Observera att städgarantin inte gäller för områden bakom dessa apparater om de inte har flyttats innan städningen utförs.
  • El, belysning och varmt vatten ska finnas i bostaden.
  • Du behöver vara anträffbar per telefon på städdagen.
  • Informera oss om du har känsliga föremål eller material, t.ex. marmor i din bostad.

Villkor - Flyttstädning

Kvalitetsgaranti - Vi garanterar en godkänd flyttstädning

Vi erbjuder en 14-dagars nöjd-kund-garanti, vilket innebär att vi utan extra kostnad kommer tillbaka och åtgärdar eventuella missar inom 14 dagar efter städningen. Vår målsättning är att du ska känna dig helt trygg med att flyttstädningen blir korrekt utförd.

För att säkerställa en smidig process följer vi dessa steg:

  1. Du meddelar oss om eventuella invändningar inom 14 dagar efter städningen.
  2. Vi kommer tillbaka inom två arbetsdagar och rättar till eventuella brister, helt kostnadsfritt
  3. Vi ersätter inte eventuella brister i flyttstädningen om vi inte först får möjlighet att åtgärda dem, i enlighet med konsumenttjänstlagen.

Denna process är utformad för att ge dig högsta möjliga trygghet. Detta är en investering i kvalitet och trygghet!

Självklart har vi alla relevanta försäkringar för att skydda både dig och vår personal.

Material

Vi tar med oss all utrustning och rengöringsmedel som behövs.

Moment vi inte utför

För oss är det viktigt att du får en positiv upplevelse när du anlitar oss. För att säkerställa att vår städning inte orsakar skador i ditt hem eller riskerar säkerheten för vår personal har vi tagit fram en lista över moment vi avstår från att utföra:

  • Vi städar inte i garderober, badrumsskåp etc. om de inte är tömda.
  • Vi rengör inte fläckar på väggar och tak som inte är anpassade för våtrum, då det finns en stor risk för färgskillnader eller att färgen lossnar. Därför våttorkar vi inga väggar.
  • Vi tar inte bort målarfärg, klisterlappar eller liknande på grund av risken att skada ytan.
  • Vi utför inte utvändig fönsterputsning där fönstret är högre än 2 meter från mark och inte kan öppnas inåt och/eller kräver säkerhetsanordningar såsom lift eller sele.
  • För att skydda dina ägodelar och arbetsmiljöskäl flyttar vi inte runt tunga möbler eller stora mattor. Om möbler finns kvar, städar vi omkring dem.
  • Vi rensar ej vattenlås under handfat och diskho.
  • Vi utför inga demonteringar, med undantag för ugnsglas och fönster där det krävs för att kunna rengöra mellan glasen.
  • Vi rengör inte ytskikt som tillhör fasaden, exempelvis fönsterbleck, utsida av fönsterbågar, utsidan av ytterdörrar mm.
  • Kalkavlagringar som suttit en längre tid kan kräva flera behandlingar som kräver att medel sitter kvar i många timmar för att avlägsnas. Vi kan därav i vissa fall inte garantera att kalket avlägsnas till 100%. Vi gör alltid vårt bästa.


Observera att garantin inte omfattar punkter som inte ingår i vår checklista och våra villkor för flyttstädning.

Behov av extra resurser

I de fall där vi vid inspektion av bostaden konstaterar att omfattningen av rengöringen kräver betydligt fler resurser än vad som först antagits (till exempel om bostaden är betydligt smutsigare än normalt), förbehåller vi oss rätten att justera priset för att täcka extra arbetstid och material. Du som kund kommer då att informeras och ges möjlighet att acceptera det nya priset innan vi påbörjar städningen. Om du väljer att inte acceptera det justerade priset, kan du avboka tjänsten utan att behöva betala något.

Vi förbehåller oss rätten att avbryta en tjänst om vi bedömer att bostaden är i ett skick som avviker kraftigt från normala förhållanden.

Observera att detta händer i ytterst få fall.

Betalningsvillkor

Betalning ska ske inom 10 dagar efter utfört arbete. Vid försenad eller utebliven betalning utgår påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta som debiteras enligt lag med referensränta + 8 % på fakturabeloppet från förfallodagen.

Vid beställning av våra tjänster kan vi vid behov komma att göra en kreditupplysning för att säkerställa en trygg och säker affärsrelation. Kreditupplysningen är enbart avsedd för internt bruk och påverkar inte ditt kreditbetyg eller din kreditvärdighet.

Fakturan skickas som PDF via e-post från "faktura@cleanhansa.se". För dig som önskar en pappersfaktura tillkommer en avgift på 49 kr.

Totalpriset efter skattereduktion förutsätter att arbetet kvalificerar för skattereduktion, att beställaren har det angivna utrymmet för skattereduktion samt att det inte redan har utnyttjats för annat arbete. Beställaren ansvarar själv för att kontrollera dess uppgifter.

Avbokning

Vid avbokning som sker minst 24 timmar innan avtalad tid utgår ingen debitering. För avbokningar som sker mindre än 24 timmar innan avtalad tid debiteras fulla beloppet efter RUT.

Om vi inte har tillgång till din bostad och du inte är på plats vid städtillfället, väntar vi i upp till 60 minuter. Därefter lämnar vi och betraktar det som en avbokning.