Viktig information om din hemstädning

Här hittar du information om vad som ingår när du bokar din hemstädning. Vi följer noggrant riktlinjer för högsta kvalitet och är flexibla – om du vill lägga till eller ta bort något, hjälper vi gärna till!

Vårt kundtjänstteam, ledd av Marco och Simon, står redo att hjälpa dig, tillsammans med våra skickliga städare!

Checklista hemstädning

Målet med löpande hemstädning med oss är att bostaden du bor i ska bli vardagligt ren så att du kan fokusera på annat i livet.

✓ Trasor & medel ingår
✓ Inga dolda avgifter

Städning av alla rum

  • Dammtorkar vågräta ytor
  • Dammsuger mattor, soffor, golv och golvlister
  • Avfläckning av luckor, kontakter, lampknappar, foder, lister, dörrar och dörrhandtag
  • Putsning av speglar
  • Tömning av papperskorgar (brännbart och komposterbart)
  • Dammtorkar tavelramar och lampor (om de nås utan hjälpmedel)
  • Bäddning av säng & soffa
  • Avfläckning och moppning av golv

Städning av kök/matplats

  • Rengöring av kakel/stänkskydd över diskbänk
  • Rengöring av spisen utvändigt
  • Rengöring av micro in- och utvändigt
  • Avtorkning av hushållsmaskiner
  • Avtorkning av kyl och frys utvändigt
  • Rengöring av sopkärl
  • Avtorkning av matsalsbord och stolar
  • Avtorkning av köksluckor utvändigt
  • Rengöring av diskho, diskbänk och blandare

Städning av toalett/badrum

  • Avtorkning av väggar (det som nås stående)
  • Rengöring av badkar och duschutrymme
  • Borttagning av fläckar på badrumsmöbler
  • Rengöring av hängare och handdukstork
  • Rengöring av handfat
  • Rengöring av toalett utsida/insida

Tilläggstjänster

Kontakta oss innan ditt städtillfälle om du vill boka in något av detta:

  • Byta sängkläder 
  • Stryka kläder
  • Invändig rengöring av kyl
  • Invändig rengöring av ugn
  • Fönsterputs
  • Storstädning

Att tänka på inför din hemstädning

  • Ha din dammsugare, hink och moppa framställt. 
  • Se gärna till att era saker (ex. kläder & leksaker) är undanplockade så att vi kan fokusera på städningen.
  • Att vi har kommit överens om ett sätt att få tillgång till din bostad.
  • Informera oss om du har känsliga föremål eller material, t.ex. marmor i din bostad.

Villkor - Hemstädning

Erbjudande: Gratis fönsterputs för nya abonnemangskunder!

Gratis Fönsterputsning
Just nu bjuder vi nya kunder på en komplett fönsterputsning (Värde mellan 950-3500 kr). Vi vill premiera långsiktighet, därför ingår en professionell fönsterputsning av hela bostaden kostnadsfritt för dig som startar ett abonnemang hos oss.

Så fungerar det:
Din bonus aktiveras automatiskt efter ditt fjärde utförda städningstillfälle. Erbjudandet är därefter giltigt att nyttjas under en period om 6 månader. Ej utnyttjad bonus förfaller efter denna period. Erbjudandet gäller enbart nya abonnemangskunder.

Material

Efter första tillfället får du:
1. Mikrofibertrasor
2. Moppa med skaft
3. Rengöringsmedel som behövs för städningen

Vi behöver dock låna din dammsugare och en hink. 

Se till att din dammsugare är i gott skick och har samtliga munstycken. Vi kan tyvärr ej
använda en portabel handdammsugare (t.ex Dyson) av arbetsmiljö- och kvalitetsskäl.

Du som kund ansvarar för att tvätta trasorna mellan städtillfällena. Helst i 60 grader.

Viktigt att veta

För oss är det viktigt att du får en positiv upplevelse när du anlitar oss. För att säkerställa att vår städning inte orsakar skador i ditt hem eller riskerar säkerheten för vår personal har vi tagit fram en lista över moment vi avstår från att utföra på en vanlig hemstädning:

  • Torkning/rengöring av väggar & tak och andra ytor som inte kan nås utan hjälpmedel.
  • Rengöring av extremt svåra fläckar
  • Rengöring av golvbrunnar
  • Rengöring av vattenlås
  • Rengöring av luftventiler och vädringsgluggar som ej nås stående.
  • Flyttning av tunga möbler och hushållsmaskiner
  • Städning efter renovering (boka separat)
  • Tvätt av möbler
  • Vi städar inte i garderober / skåp invändigt
  • Vi tar inte bort målarfärg, klisterlappar eller liknande på grund av risken att skada ytan.

Semester, röda dagar

Clean Hansa AB utför städning alla vardagar om året. Inbokade städtillfällen som infaller på röda dagar flyttas till närliggande dag i samråd med Kund.

Åtkomst till städobjekt

Clean Hansa måste ha fri åtkomst till städobjektet vid Kundens städtid och städdag. Med fri åtkomst menas att Clean Hansa kan komma in i städobjektet under överenskommen tid samt lämna när städningen är klar. Kunden måste säkerställa att portkoder och nycklar är tillgängliga och aktuella. Med nycklar inkluderas även nycklar till balkong, altan, tvättstuga och soprum om Clean Hansa behöver tillgång till dessa utrymmen.

Om Clean Hansa ej fått åtkomst till städobjektet på utsatt tid kommer Clean Hansa försöka kontakta Kunden på Kundens angivna telefonnummer för att få åtkomst till städobjektet. Om Clean Hansa inte når Kunden inom 15 minuter, från inplanerad städtid, anses städtiden förverkad och Kunden debiteras för en ordinarie städning utan Rut-avdrag.

Larm & nycklar

Säkerhet är Clean Hansas Kunders och anställdas trygghet och ska genomsyra vårt arbete och våra rutiner. Nedan följer några viktiga säkerhetsaspekter:

  • Sekretessavtal tecknas med all personal
  • Vid anställning görs utdrag ur belastningsregistret för all personal
  • Säkerhetsrutiner, såsom nyckelhantering, säkerställs via rådgivning från SSF (Svenska Stöldskyddsföreningen)
  • Nycklar hanteras kodat enligt SSFs riktlinjer
  • Ansvarsförsäkring finns.

Clean Hansa ansvarar för kvitterade nycklar som märks enligt gällande säkerhetsrutiner.

Uppstartsstädning

Innan Kunden påbörjar sitt städabonnemang med Clean Hansa AB har Kunden rätt till en inledande städning kallad uppstartsstädning.

Uppstartsstädning övergår till ett städabonnemang per automatik. Om Kunden ej önskar att påbörja sitt städabonnemang  ska Kunden meddela Clean Hansa AB om detta senast sju (7) dagar före nästa inplanerade städtillfälle.

Bindnings- och uppsägningstider

Frihet utan bindningstid
På Clean Hansa gillar vi frihet och nöjda kunder. Därför har vi inga bindningstider eller krångliga avtal.

Ditt abonnemang aktiveras automatiskt i samband med din första bokade städning och löper därefter vidare tillsvidare. Detta garanterar att din tid är säkrad i schemat framöver. Vi städar ditt hem så länge du vill, och när du behöver ta en paus eller avsluta löser vi det snabbt och smidigt.

Uppsägning och avbokning
För att vi ska kunna planera vår personal krävs viss framförhållning vid ändringar:

  • Uppsägning/frysning: Ska ske minst 7 dagar innan ditt näst planerade städtillfälle för att vara kostnadsfritt.
  • Sen avbokning (3–7 dagar): Sker uppsägning 3–7 dagar innan planerat tillfälle debiteras 25% av beloppet.
  • Akut avbokning (<72 timmar): Sker uppsägning mindre än 72 timmar innan planerat tillfälle debiteras 100% av beloppet.

Observera att avgifter för sen avbokning inte är RUT-berättigade, vilket innebär att summan debiteras utan skattereduktion.

Betalningsvillkor

Faktura skickas månadsvis i efterskott och betalning ska ske inom 10 dagar. Vid försenad eller utebliven betalning utgår påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta som debiteras enligt lag med referensränta +8 % på fakturabeloppet från förfallodagen.

Vid beställning av våra tjänster kan vi vid behov komma att göra en kreditupplysning för att säkerställa en trygg och säker affärsrelation. Kreditupplysningen är enbart avsedd för internt bruk och påverkar inte ditt kreditbetyg eller din kreditvärdighet.

Fakturan skickas som PDF via e-post. För dig som önskar en pappersfaktura tillkommer en avgift på 49 kr.

Totalpriset efter skattereduktion förutsätter att arbetet kvalificerar för skattereduktion, att beställaren har det angivna utrymmet för skattereduktion samt att det inte redan har utnyttjats för annat arbete. Beställaren ansvarar själv för att kontrollera dess uppgifter.

Av-/och ombokning

  • Av-/ombokning kan ske kostnadsfritt upp till 7 dagar innan planerad städning.
  • Vid av/-ombokning 3–7 dagar innan debiteras 25 % av beloppet.
  • Vid avbokning mindre än 72 timmar innan debiteras 100 % av beloppet.
  • Av- och ombokningskostnader är inte RUT-berättigade, vilket innebär att summan debiteras utan skattereduktion.
  • Detta gäller alla av-/ och ombokningar oberoende av orsak.

Om vi på Clean Hansa skulle behöva avboka, exempelvis på grund av sjukdom hos städpersonal, försöker vi alltid i första hand ordna en vikarie. Skulle det inte vara möjligt bokar vi om till en ny tid – utan att du som kund debiteras givetvis.